Semcorp közadat igénylések

Semkorp közadatkérés

Tisztelt Főosztályvezető Asszony!

A Mikepércsi Anyák a Környezetért Egyesület (továbbiakban: Egyesület) közérdekű adatigényléssel fordul a Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztályhoz (továbbiakban: hatóság). A közérdekű adatigénylést az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (továbbiakban: Infotv.) 26.§ (1) bekezdése, a 28.§ (1) bekezdése, a 29.§ (1)-(2) bekezdései, valamint a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. tv. 12.§ (1)-(3) bekezdései, az 51.§ (1) bekezdése, a nyilvánosság környezeti információkhoz való hozzáférésének rendjéről szóló 311/2005. (XII.25.) Korm. rendelet (továbbiakban: Kormányrendelet) 2-3.§-a, illetve a 2001. évi LXXXI. tv.-el a magyar jogrendbe iktatott Aarhusi Egyezmény biztosítja az Egyesületünk számára.

A helyi sajtó által közölt információ szerint a SEMCORP üzemében tűz ütött ki, egy szűrő berendezés kapott lángra, amit a katasztrófavédelemnek sikerült eloltania. A katasztrófavédelem a hivatalos oldalán nem hozta nyilvánosságra a hírt, így a nagyközönség az esetről csak a sajtóból értesülhetett.

Legutóbbi közérdekű adatigénylésünk során a hatóságtól azt a választ kaptuk, hogy a SEMCORP területén sem technológiai próbaüzem, sem pedig normál üzem nem zajlik. Ugyanakkor a légtechnikai berendezés szűrőbetétje izzott 2025. március 10-én este, ami kérdéseket vet fel a lehetséges működéssel kapcsolatban, ezért újra közérdekű adatigénylést terjesztünk elő a következők szerint.

Szíveskedjen a következő adatokat, dokumentumokat megküldeni az Egyesület számára, amelyek a SEMCORP Hungary Kft. (Továbbiakban: Kft.) működésével kapcsolatban keletkeztek:

1. Kérem küldjék meg azokat az adatokat, dokumentumokat, amelyek azt bizonyítják, hogy a Kft. továbbra sem tart próbaüzemet, illetve nem üzemel.
2. Kérem küldjék meg azokat az adatokat, amelyek arra vonatkoznak, hogy a hatóság vizsgálatot indított a tűzesettel kapcsolatban, amelyben annak a hatáskörébe tartozó körülményeit vizsgálja, benne az esetleges engedély nélküli próbaüzemet vagy üzemszerű működést. Kérem megküldeni a vizsgálat megnevezését, majd a vizsgálat megállapításait, a meghozott döntéseket.
3. Közérdekű bejelentésként kérjük a SEMCORP hatósági vizsgálatát, amely tisztázza a tűzeset körülményeit. Vizsgálják meg, hogy a Kft. az engedélyeinek megfelelően működik-e, vagy jogellenesen – engedély nélkül – kezdte meg a próbaüzemét, amely összefüggésben lehet a tűz kialakulásával. Az eljárás lefolytatásáról, valamint az eredményéről kérem tájékoztatását.
4. Közérdekű bejelentésként kérjük, hogy a Kft-vel szemben – a tűzesetből kiinduló, esetleges környezetszennyezés vagy környezetveszélyeztetés okán – folytasson le a 2015. évi LIII. törvény 73-74.§-a alapján környezetvédelmi felülvizsgálatot, majd az eredményről kérem tájékoztatását.

A környezeti információk közérdekű adatok, azokat mindenkinek joga van megismerni a Ktv. 12.§ (2) bekezdése szerint.

Az Aarhusi Egyezmény 3. cikk 9. pontja szerint a nyilvánosságnak hozzá kell férnie az információhoz, meg kell kapnia a lehetőséget a döntéshozatalban való részvételre és a hozzáférést az igazságszolgáltatáshoz a környezetvédelmi ügyekben; a 4. cikk szerint a hatóságok környezeti információ kérése esetén a nyilvánosság rendelkezésére bocsátják a kért információt. Az 5. cikk 1. pont c) alpontja szerint az emberi egészség vagy a környezet közvetlen veszélyeztetettsége esetén, függetlenül attól, hogy emberi tevékenység vagy természeti okok váltották ki, a hatóság által birtokolt minden olyan információt, amely lehetővé teszi a nyilvánosság számára, hogy olyan lépéseket tegyen, amellyel megakadályozhatja vagy enyhítheti a fenyegetettségből származó veszélyt, azonnal közzé kell tenni, és az esetleg érintett lakosság tagjait arról haladéktalanul tájékoztatni kell.

Kérjük, hogy a kérelemnek az Infotv. 30.§ (2). bekezdése szerint tegyen eleget. Az adatigénylést közérthető formában, emailben a következő címre megküldve: info@miakoegyesulet.hu, .doc vagy .pdf kiterjesztésű file-okban teljesítse. Ha a kért adatot már korábban elektronikus formában nyilvánosságra hozták, az igény teljesíthető az adatot tartalmazó nyilvános forrás (működő, pontos link) megjelölésével is. Kérjük, hogy az adatkérést ne az OKIR rendszerre utalással teljesítse, mivel a rendszer az utóbbi időszakban nem, vagy akadozva működik. Kérjük, hogy az adatkérés során szolgáltatott adatokat ne ömlesztve, hanem a kérdésekhez rendelve teljesítsék. Amennyiben nincs információjuk, vagy nem adatgazdák, ezt a tényt is jelezzék.

Az adatigénylést nem lehet elutasítani arra való hivatkozással, hogy annak közérthető formában nem lehet eleget tenni.

Amennyiben a közérdekű adat megismerésére irányuló igénynek az Infotv. 29.§ (1). bekezdése szerint az igény beérkezését követő legrövidebb idő alatt, legfeljebb 15 napon belül nem tud eleget tenni arra hivatkozással, hogy az adatigénylés jelentős terjedelmű, illetve nagyszámú adatra vonatkozik, vagy a teljesítés a munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével jár, a határidő egy alkalommal 15 nappal meghosszabbítható. Erről az igény beérkezését követő 15 napon belül kell tájékoztatást küldenie.

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29.§ (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő nem kérheti.

Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban: Ákr.) iratbetekintésre vonatkozó szabályai nem relevánsak az adatigénylés kapcsán, az adatigénylés megtagadásának jogalapjaként az Ákr. eljárási szabályainak idézése az információszabadság indokolatlan és aránytalan korlátozását jelenti.
Felhívom figyelmét, hogy a Ktv. 12.§ (6) bekezdése értelmében, amennyiben nem rendelkezik a kért környezeti információval, az információ megismerésre vonatkozó igényt köteles a környezeti információval rendelkező szervnek megküldeni és erről az igénylő Egyesületet értesíteni vagy tájékoztatni, hogy a kért információt mely környezeti információval rendelkező szervtől igényelheti. Az Európa Tanács közérdekű adatot tartalmazó iratokhoz való hozzáférésről szóló Egyezményének kihirdetéséről szóló 2009. évi CXXXI. törvény 5. cikk 2. pontja értelmében szintén továbbítani kell az adatigénylést az adatokat kezelő szervhez, vagy megnevezni az adatkezelőt, ha a kért adattal a szerv nem rendelkezik.
A közérdekű adatok, a környezeti információk megismerése Egyesületünk kiemelt célja. Köszönjük e cél elérése érdekében tett erőfeszítéseket és együttműködést.

Mikepércs, 2025. 03. 12.

Közérdekű adatigénylés semkorp katvéd tűzeset

Pintér Antal Tamás tűzoltó ezredes
igazgató részére
Hajdú-Bihar Vármegyei
Katasztrófavédelmi Igazgatóság
tárgy: közérdekű adatigénylés

Tisztelt Igazgató Úr!

A Mikepércsi Anyák a Környezetért Egyesület (továbbiakban: Egyesület) közérdekű adatigényléssel fordul a Hajdú-Bihar Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatósághoz (továbbiakban: hatóság). A közérdekű adatigénylést az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (továbbiakban: Infotv.) 26.§ (1) bekezdése, a 28.§ (1) bekezdése, a 29.§ (1)-(2) bekezdései, valamint a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. tv. 12.§ (1)-(3) bekezdései, az 51.§ (1) bekezdése, a nyilvánosság környezeti információkhoz való hozzáférésének rendjéről szóló 311/2005. (XII.25.) Korm. rendelet (továbbiakban: Kormányrendelet) 2-3.§-a, illetve a 2001. évi LXXXI. tv.-el a magyar jogrendbe iktatott Aarhusi Egyezmény biztosítja az Egyesületünk számára.

Szíveskedjen a következő adatokat, dokumentumokat megküldeni az Egyesület számára, amelyek a SEMCORP (továbbiakban Kft.) 2025. március 10-ei tűzesetével kapcsolatban keletkeztek:

1. Kérem jelölje meg azokat az adatokat, megállapításokat, amelyek a tűzesettel kapcsolatban lefolytatott vizsgálatra vonatkoznak, különös tekintettel arra, hogy pontosan milyen szűrőberendezés izzott, ez a berendezés melyik helyiségben volt megtalálható, milyen funkciót töltött be, hogyan kapcsolódik a berendezés a Kft. technológiai folyamataihoz, mi okozta az izzást, milyen anyagok jutottak a levegőbe, a jelen lévő dolgozó milyen feladatokat látott el a helyszínen, amikor észlelték a szűrő rendellenes működését, a jelen lévő dolgozók azon kívül, hogy külső segítséget kértek, hogyan kezdték meg az oltást, valamint, hogy a helyiségben volt-e tűzjelző berendezés, illetve automata tűzoltó rendszer, és ha igen, akkor az bekapcsolt-e, illetve elkezdte-e az oltást, amíg a katasztrófavédelem a helyszínre érkezett.
2. Kérem erősítse meg, hogy a Kft. területén a tűzeset során egy transzformátor is felrobbant. Jelölje meg azt az eljárást, amit a transzformátor felrobbanása miatt indítottak.
3. Kérem tájékoztatását azzal kapcsolatban, hogy hány dolgozót kellett az üzem területéről kimenekíteni.
4. Kérem jelölje meg azokat az adatokat, amelyek azt bizonyítják, hogy a tűzesettel kapcsolatban veszélyben volt-e Mikepércs vagy Debrecen lakossága.
5. Kérem jelölje meg, hogy milyen további vizsgálatot végeztek, végeznek, milyen eljárást indítottak, indítanak a tűzesettel kapcsolatban, majd küldjék meg a vizsgálat megállapításait, a döntéseket.
6. Kérem küldje meg azokat az adatokat, amelyek azt bizonyítják, hogy hatóságként más hatóságot tájékoztattak a tűzeset körülményeiről, valamint más hatóságot is kértek eljárás lefolytatására.
7. Kérem jelölje meg azokat az adatokat, amelyek azt bizonyítják, hogy miért nem látták szükségesnek a hatóság honlapján közzétenni a hírt, hogy a Kft. területén tűzesemény történt, főként akkor, ha egyébként azt a gyakorlatot követik, hogy egy autó kiégéséről is hírt osztanak meg.
8. Kérem jelölje meg azokat az adatokat, amelyek azt bizonyítják, milyen előzetes döntésen múlik, hogy egy felső küszöbértékű, veszélyes gyárban vagy annak környezetében történő hatáskörükbe tartozó eseményt nyilvánosságra hoznak, akár a honlapjukon.

A környezeti információk közérdekű adatok, azokat mindenkinek joga van megismerni a Ktv. 12.§ (2) bekezdése szerint.

Az Aarhusi Egyezmény 3. cikk 9. pontja szerint a nyilvánosságnak hozzá kell férnie az információhoz, meg kell kapnia a lehetőséget a döntéshozatalban való részvételre és a hozzáférést az igazságszolgáltatáshoz a környezetvédelmi ügyekben; a 4. cikk szerint a hatóságok környezeti információ kérése esetén a nyilvánosság rendelkezésére bocsátják a kért információt. Az 5. cikk 1. pont c) alpontja szerint az emberi egészség vagy a környezet közvetlen veszélyeztetettsége esetén, függetlenül attól, hogy emberi tevékenység vagy természeti okok váltották ki, a hatóság által birtokolt minden olyan információt, amely lehetővé teszi a nyilvánosság számára, hogy olyan lépéseket tegyen, amellyel megakadályozhatja vagy enyhítheti a fenyegetettségből származó veszélyt, azonnal közzé kell tenni, és az esetleg érintett lakosság tagjait arról haladéktalanul tájékoztatni kell.

Kérjük, hogy a kérelemnek az Infotv. 30.§ (2). bekezdése szerint tegyen eleget. Az adatigénylést közérthető formában, emailben a következő címre megküldve: info@miakoegyesulet.hu, .doc vagy .pdf kiterjesztésű file-okban teljesítse. Ha a kért adatot már korábban elektronikus formában nyilvánosságra hozták, az igény teljesíthető az adatot tartalmazó nyilvános forrás (működő, pontos link) megjelölésével is. Kérjük, hogy az adatkérést ne az OKIR rendszerre utalással teljesítse, mivel a rendszer az utóbbi időszakban nem, vagy akadozva működik. Kérjük, hogy az adatkérés során szolgáltatott adatokat ne ömlesztve, hanem a kérdésekhez rendelve teljesítsék. Amennyiben nincs információjuk, vagy nem adatgazdák, ezt a tényt is jelezzék.

Az adatigénylést nem lehet elutasítani arra való hivatkozással, hogy annak közérthető formában nem lehet eleget tenni.
Amennyiben a közérdekű adat megismerésére irányuló igénynek az Infotv. 29.§ (1). bekezdése szerint az igény beérkezését követő legrövidebb idő alatt, legfeljebb 15 napon belül nem tud eleget tenni arra hivatkozással, hogy az adatigénylés jelentős terjedelmű, illetve nagyszámú adatra vonatkozik, vagy a teljesítés a munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével jár, a határidő egy alkalommal 15 nappal meghosszabbítható. Erről az igény beérkezését követő 15 napon belül kell tájékoztatást küldenie.

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH/2015/4710/2/V. számú állásfoglalásából következően a jelen adatigénylés az Infotv. 29.§ (1b) bekezdése alapján nem tagadható meg, mivel tartalmazza az adatigénylő nevét és elérhetőségét. Ezen túlmenő adatok megadását az adatkezelő nem kérheti.

Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban: Ákr.) iratbetekintésre vonatkozó szabályai nem relevánsak az adatigénylés kapcsán, az adatigénylés megtagadásának jogalapjaként az Ákr. eljárási szabályainak idézése az információszabadság indokolatlan és aránytalan korlátozását jelenti.
Felhívom figyelmét, hogy a Ktv. 12.§ (6) bekezdése értelmében, amennyiben nem rendelkezik a kért környezeti információval, az információ megismerésre vonatkozó igényt köteles a környezeti információval rendelkező szervnek megküldeni és erről az igénylő Egyesületet értesíteni vagy tájékoztatni, hogy a kért információt mely környezeti információval rendelkező szervtől igényelheti. Az Európa Tanács közérdekű adatot tartalmazó iratokhoz való hozzáférésről szóló Egyezményének kihirdetéséről szóló 2009. évi CXXXI. törvény 5. cikk 2. pontja értelmében szintén továbbítani kell az adatigénylést az adatokat kezelő szervhez, vagy megnevezni az adatkezelőt, ha a kért adattal a szerv nem rendelkezik.
A közérdekű adatok, a környezeti információk megismerése Egyesületünk kiemelt célja. Köszönjük e cél elérése érdekében tett erőfeszítéseket és együttműködést.

Mikepércs, 2025. 03. 12.

Tisztelettel:

Kozma Éva
egyesületi elnök